GłównaOgród, a zdrowieWarzywa chroniące przed cholesterolem

Ogród, a zdrowie

Lubczyk

Lubczyk - często kojarzy się wyłącznie z rosołem. Można go jednak dodawać i do kartoflanki, zupy pomidorowej oraz jarzynowej. Świeże listki dodajemy do białych sosów, jako zieleninę do sałat i gotowanego bobu. Suszonymi listkami lub korzeniem przyprawiamy ciemne sosy, duszone mięsa i warzywa oraz potrawy z ryb. Lubczykiem naciera się drób przed pieczeniem.

Kędzierzawość

Chorobę tę powoduje grzyb porażający liście, rzadziej kwiaty i owoce. Najbardziej charakterystyczne i widoczne są objawy na liściach, które są porażone już w najwcześniejszych fazach rozwojowych. Porażone liście są silnie zdeformowane, zgrubiałe i kruche. Przybierają początkowo żółte, później karminowe i wreszcie brunatne zabarwienie. Pod koniec czerwca większość porażonych liści opada.
W przypadku bardzo silnego porażenia liści brzoskwiń, co obserwujemy w ostatnich kilku latach, należy przeprowadzić dwa opryskiwania. Pierwsze jesienią po opadnięciu liści - w pierwszych dniach listopada, drugie wiosną w fazie nabrzmiewania pąków (w temperaturze powyżej 6°C). Należy zastosować Miedzian 50 WP lub Syllit 65 WR. Opryskiwanie musi być bardzo dokładne i obfite, ponieważ na korze pędów i łuskach pąków zimują zarodniki grzyba.

Warzywa chroniące przed cholesterolem

  • niedziela, 14 sierpień 2016 13:51
  • Tekst:  "Działkowiec"

Powszechnie wiadomo, że warzywa i owoce wywierają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Według wielu źródeł dziennie powinniśmy zjadać ich około kilograma w tym warzyw 600 gram. Szczególne znaczenie dla zdrowia mają kapustowate (kapusta, brokuł, kalafior, kalarepa) i zielone warzywa liściaste. Dostarczają wielu niezbędnych witamin, a także chronią nas przed wieloma groźnymi chorobami, zwłaszcza przed: miażdżycą tętnic, chorobą wieńcową, zawałem serca, udarem.
Sprawcą tych chorób jest cholesterol, a właściwie jego nadmiar, jest on wyjątkowo niebezpieczny dla życia.

Cholesterol utrzymany w normie potrzebny jest naszemu organizmowi do produkowania hormonów płciowych i hormonów stresu. Dzięki niemu powstają również kwasy żółciowe niezbędne do trawienia pokarmów, tworzenia i przyswaja witaminy D.
Zagrożenia spowodowane nadmiarem cholesterolu można zredukować stosując racjonalne odżywianie. Do profilaktyki przeciw cholesterolowej ważne jest spożywanie owoców i warzyw, które zawierają dużo witaminy C, ale również błonnik i pektyny. Witamina C normalizuje metabolizm cholesterolu i usuwa jego nadmiar z tętnic (obniża, gdy jest zbyt wysoki i podnosi, gdy jest za niski).

Warzywa ograniczają gromadzenie się nadmiaru cholesterolu w organizmie oraz zawierają dużą ilość antyoksydantów (przeciwutleniaczy) niszczących wolne rodniki, spowalniają procesy starzenia się i chronią przed rakiem. Antyoksydanty to witaminy, flawonoidy i biopierwiastki ochraniające cholesterol obecny we krwi przed utlenianiem się, co zapobiega odkładaniu się płytki miażdżycowej zmniejszającej światło tętnic. Ważnym składnikiem wielu warzyw i owoców jest błonnik pokarmowy - zwłaszcza rozpuszczalny (pektyna). Błonnik hamuje wchłanianie cholesterolu pokarmowego z jelita, co prowadzi do obniżenia jego stężenia we krwi. W codziennej diecie powinno znajdować się 30 - 40 gramów błonnika.

Wszystkie warzywa zawierają błonnik w różnych ilościach. Zawartość jego w warzywach i owocach podawana jest w g/100 g masy. Najbardziej bogate w błonnik są nasiona kukurydzy, suche nasiona warzyw strączkowych (różne fasole, soja, groch, ciecierzyca, groszek zielony, bób). Zawartość błonnika jest zróżnicowana i wynosi od 25 g/100 g masy dla fasoli czerwonej do 3,6 g dla fasoli szparagowej. Najmniej jego zawierają: ogórek (0,5 g), cukinia i cykoria (1 g). W błonnik bogate są warzywa zielone, szczególnie szpinak i kapusta, z warzyw korzeniowych marchew, seler i pietruszka.

Błonnik wchłania dużo wody, dlatego należy uzupełniać płyny przynajmniej 2 litry w ciągu doby. Poziom cholesterolu obniżają także sterole i stanole roślinne zawarte w warzywach liściowych oraz roślinach strączkowych - blokują one wchłanianie cholesterolu do krwi z układu pokarmowego.

Warzywa wpływające na obniżenie cholesterolu

    • Soja - nie dopuszcza do podniesienia się poziomu cholesterolu we krwi i zapobiega gromadzeniu LDL (zły cholesterol) w wątrobie.
    • Marchew - zawiera substancje lecznicze, które oczyszczają i odkwaszają organizm, zawarty w niej błonnik pomaga usunąć z organizmu cholesterol.
    • Jarmuż - zawiera błonnik, który wiąże kwasy żółciowe i związki cholesterolu, obniżając w ten sposób ich stężenie we krwi i zapobiegając chorobie miażdżycowej.
    • Czosnek, cebula i por - zawierają substancję aktywną allicynę, która w medycynie naturalnej najskuteczniej ogranicza cholesterol.
    • Cebula jest jednym z najstarszych leków stosowanych w medycynie naturalnej w różnych schorzeniach. Zawiera między innymi kwertycynę - jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Substancja ta obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz zapobiega miażdżycy.
    • Pomidor - oprócz beta-karotenu, witamin z grupy B oraz C i E, związków mineralnych (np. potas, wapń, sód, żelazo) zawiera likopen, który niszczy wolne rodniki i obniża poziom cholesterolu.
    • Kalarepka - polecana jest chorym na miażdżycę, z zaburzeniami metabolizmu cholesterolu i o podwyższonym ciśnieniu krwi.
    • Bakłażan - zawiera dużo soli mineralnych, zwłaszcza fosforu, żelaza i wapnia, potasu, sporo błonnika (o 50% więcej niż jabłka i brzoskwinie). Obniża poziom cholesterolu we krwi i ułatwia wydalanie płynów z organizmu.

Artykuły powiązane

  • Sadzimy cebulę i czosnek
    Wczesną wiosną sadzimy różne warzywa cebulowe. Warto przypomnieć, jak je prawidłowo posadzić i jaki powinien być materiał nasadzeniowy. Jest oczywiste, że przed sadzeniem gleba powinna być należycie przygotowana, dobrze uprawiona, nawieziona, wyrównana. Wcześniej można też wyznaczyć odpowiednie rzędy.
    Czytaj dalej...
  • Papryka w ośmiu krokach
    Warzywo to nie ma u nas tak długiej tradycji uprawy jak inne, dawno znane gatunki. Dlatego warto wiedzieć co robić, aby uzyskać jego dobre plony.
    Czytaj dalej...