GłównaOgród, a zdrowieJak nie dać się grypie

Ogród, a zdrowie

Lubczyk

Lubczyk - często kojarzy się wyłącznie z rosołem. Można go jednak dodawać i do kartoflanki, zupy pomidorowej oraz jarzynowej. Świeże listki dodajemy do białych sosów, jako zieleninę do sałat i gotowanego bobu. Suszonymi listkami lub korzeniem przyprawiamy ciemne sosy, duszone mięsa i warzywa oraz potrawy z ryb. Lubczykiem naciera się drób przed pieczeniem.

Kędzierzawość

Chorobę tę powoduje grzyb porażający liście, rzadziej kwiaty i owoce. Najbardziej charakterystyczne i widoczne są objawy na liściach, które są porażone już w najwcześniejszych fazach rozwojowych. Porażone liście są silnie zdeformowane, zgrubiałe i kruche. Przybierają początkowo żółte, później karminowe i wreszcie brunatne zabarwienie. Pod koniec czerwca większość porażonych liści opada.
W przypadku bardzo silnego porażenia liści brzoskwiń, co obserwujemy w ostatnich kilku latach, należy przeprowadzić dwa opryskiwania. Pierwsze jesienią po opadnięciu liści - w pierwszych dniach listopada, drugie wiosną w fazie nabrzmiewania pąków (w temperaturze powyżej 6°C). Należy zastosować Miedzian 50 WP lub Syllit 65 WR. Opryskiwanie musi być bardzo dokładne i obfite, ponieważ na korze pędów i łuskach pąków zimują zarodniki grzyba.

Jak nie dać się grypie

  • środa, 18 lipiec 2012 05:58
  • Tekst:  "Działkowiec"

Jesienią musimy być przygotowani na kapryśną aurę. Codziennością stają się jesienne deszcze, chłody i wiatry na przemian z piękną złotą jesienią. Ważne w tym okresie jest wzmacnianie odporności organizmu. Wiele badań wskazuje na to, że odpowiednio zbilansowana dieta znacznie wzmacnia układ odpornościowy. Dlatego, by ustrzec się przeziębień i infekcji, należy dostarczyć naszemu organizmowi odpowiedniej dawki witamin i składników mineralnych oraz flawonoidów. Największe znaczenie mają takie witaminy jak C i A oraz składniki mineralne cynk, selen, żelazo, miedź oraz cala gama bioflawonoidów. Należy dostarczać regularnie pożywienie bogate w witaminy, zwłaszcza C i A (beta-karoten). Zalety witaminy C są znane, natomiast niewiele osób zdaje sobie sprawę, iż beta-karoten działa istotnie w budowaniu odporności. Wpływa on bowiem korzystnie na nabłonek górnych dróg oddechowych, a więc nosa, gardła, oskrzeli, utrudniając zakażenie bakteryjne czy wirusowe, a więc wszelkiego rodzaju infekcje, w tym również katar.

Żywieniowe stymulatory odporności
Najlepszymi źródłami witaminy C w tym okresie są: natka pietruszki, papryka czerwona, brukselka, brokuły, szpinak, kapusta włoska, biała, cytryna i pomarańcza. Witamina A, podobnie jak witamina C, wspomaga naturalny system samoobrony organizmu przed zakażeniami i chorobami. W witaminę A bogate są produkty mleczne, masło i margaryna, wątroba, jajka, ale przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego, dostarczające prowitaminy A (beta-karotenu, z którego w organizmie powstaje witamina A). Należą do nich marchew, dynia, papryka, pomidory, kapusta, brokuły, morele, brzoskwinie. Korzystniejszym źródłem są produkty roślinne, dostarczające beta-karotenu, gdyż w przeciwieństwie do masła i margaryny nie dostarczają dużej ilości tłuszczu, a w porównaniu do żółtka i wątroby nie zawierają cholesterolu. W ostatnich latach dowiedziono, że nie tylko witaminy stoją na straży naszego układu odpornościowego. Również niektóre składniki mineralne, jak cynk i selen odgrywają ważne funkcje. Cynk zwiększa liczbę przeciwciał i komórek obronnych oraz hamuje wzrost bakterii chorobotwórczych. Możemy go znaleźć w fasoli, owocach cytrusowych (cytryny, pomarańcze, mandarynki), morelach, brzoskwiniach, chudym mięsie, drobiu, rybach, owocach morza oraz produktach zbożowych z mąki pełnoziarnistej i otrębach pszennych. Selen (w produktach zbożowych, soczewicy, cytrusach, awokado, mięsie, rybach i produktach mlecznych wspomaga białe krwinki w rozpoznawaniu i niszczeniu „najeźdźców", czyli organizmów chorobotwórczych oraz w produkcji przeciwciał. Miedzi przypisuje się podobne działania. Dobrym źródłem miedzi oprócz ryb, mięsa, orzechów, są warzywa i owoce np. truskawki, morele, porzeczki, cytryny. System odpornościowy wzmacnia również żelazo, zwiększa odporność na przeziębienia. Jego najlepszym źródłem jest mięso i produkty mięsne (najlepiej wybierać chude gatunki), warzywa strączkowe, warzywa zielone, orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe. Dodatkowym elementem stymulującym sity obronne organizmu są bioflawonoidy, substancje zawarte w produktach roślin-nych, głównie w warzywach i owocach.

Różnicowana dieta
Podobnie jak inne układy w naszym organizmie, układ immunologiczny pracuje wydajnie przy pełnym zaopatrzeniu w odpowiednie substancje odżywce. Jedną z najważniejszych zasad jest zróżnicowana dieta, dostarczająca wszystkich niezbędnych elementów w pożywieniu, oparta na możliwie najbardziej naturalnych produktach. Substancje wzmacniające odporność najlepiej czerpać z diety, a nie przyjmować w formie tabletek. Korzystanie z naturalnych źródeł z urozmaiconej diety nie spowoduje przedawkowania tych substancji, co też nie jest obojętne dla zdrowia.

Mało a często
Kolejną istotną zasadą diety jesiennej jest regularność jadania posiłków. Istotne jest nie tylko pokrycie zapotrzebowania na poszczególne składniki odżywcze, ale również rozłożenie ich w taki sposób, aby wszystkie znalazły się w każdym posiłku. Ważne jest również to, aby w ciągu dnia jeść kilka - co najmniej trzy, a najlepiej pięć posiłków - umiarkowanej wielkości, zamiast dwóch obfitych. Niewybaczalne jest pomijanie śniadania przed wyjściem z domu. Chodzenie do południa na czczo znacznie zmniejsza siły obronne naszego organizmu. Po przerwie na sen zapasy energetyczne organizmu są znacznie uszczuplone i jesteśmy bardziej podatni na przeziębienia, zwłaszcza w chłodniejsze dni, kiedy potrzebujemy więcej energii na ogrzanie organizmu. Ważne jest, aby w chłodne dni nie wychodzić na czczo z domu, a także aby nie zapomnieć o chociażby filiżance czegoś ciepłego. Pozwoli to na w miarę komfortowe pokonanie drogi do pracy, na działkę czy do szkoły. Jeżeli pozostajemy 4-5 godzin na działce, dobrze jest po 3-4 godzinach zjeść kolejny posiłek z dodatkiem ciepłego napoju.

Wirusy i bakterie
W naszej jesiennej diecie nie powinno również zabraknąć takich warzyw, jak czosnek i cebula, których spożycie nie tylko może pomagać zwalczać przeziębienia, ale również może chronić przed ich rozwojem. Czosnek cieszy się już od kilku tysięcy lat stawą wspaniałego środka leczniczego. Siarkowe związki lotne zawarte w nim, takie jak allicyna i trójsiarczek dwuallilu, mają bardzo silne działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne. Są one wydalane z organizmu z powietrzem wydychanym i osiągają w drogach oddechowych stężenia wyższe niż w przewodzie pokarmowym. Stąd tak wysoka skuteczność leczenia przeziębień i infekcji układu oddechowego.

Właściwy ubiór
Wszystkie nasze zabiegi mogą nie odnieść właściwego skutku wówczas, kiedy będziemy niewłaściwie ubrani. Dobrą metodą na niepewną pogodę jest ubiór „na cebulkę". Z jednej strony kilka warstw ubrań powoduje, że jest nam cieplej, z drugiej można dowolnie nimi dysponować zależnie od temperatury, gdy za ciepło, należy zdjąć któreś wdzianko. Bardzo ważne jest niedopuszczanie naszego organizmu do przegrzania, spocenia, a następnie schłodzenia w takim stanie. To sprzyja przeziębieniom. Kiedy planujemy pracę na działce, lepiej rozłożyć ją tak, by nie dopuszczać do pośpiechu i przegrzania. Jeżeli już to nastąpi, najlepiej szybko się osuszyć i przebrać. Absolutnie nie wietrzyć! Inaczej, w najlepszym wypadku katar murowany.

Domowe sposoby na przeziębienia
Herbata z dodatkiem soku z malin szybciej nas rozgrzeje. Działanie jest podwójne: z jednej strony maliny z dobrodziejstwem witamin i składników mineralnych, i z drugiej herbata. Zawiera ona bioflawonoidy zwane katechinami, które należą do najsilniejszych naturalnych antyoksydantów. Związki te wykazują również działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, wzmacniając działanie układu immunologicznego.

  • Syrop z cebuli - cebule pokroić w plasterki, warstwami układać w słoiku przesypując cukrem (można dodać kilka posiekanych ząbków czosnku). Po kilku godzinach syrop można zlać. Siarkowe związki lotne udrażniają drogi oddechowe.
  • Galaretka z pigwy - może być dodawana do herbaty lub wody. Jest bogatym źródłem witaminy C, niezbędnej w zapobieganiu i leczeniu infekcji.
  • Kanapka z czosnkiem - siarkowe związki lotne hamują katar. Inhalacja z naparu z rumianku - działa przeciwzapalnie, to pomoże udrożnić drogi oddechowe i pozbyć się kataru.
  • Czosnek – dodać do gorącego mleka, zmieszać z łyżeczką miodu i wypić na noc tuż przed snem. Miód (dla nieuczulonych) stymuluje układ immunologiczny, czosnek zwalcza infekcję, wapń z mleka jest niezbędny do skutecznej metody obrony przed organizmami chorobotwórczymi, stanowiącej ważny element odporności.

Rośliny lecznicze od zawsze budziły wielkie zainteresowanie człowieka. Niegdyś bowiem tylko w świecie roślin ludzie mogli szukać ratunku w przypadku choroby. Skład i właściwości lecznicze roślin zależą od wielu czynników, a przede wszystkim od warunków, w jakich roślina żyje, od rodzaju gleby, nawożenia, właściwej pory zbioru, sposobów konserwacji, suszenia i przechowywania. Ważną sprawą jest pora zbioru roślin. Okazało się, że zbiór pewnych roślin o określonych porach doby decyduje o zawartości w nich surowców leczniczych, że stosowanie ich przez ludzi także w odpowiednich porach może wywierać silniejsze działanie. Poznano, bowiem rytmy biologiczne, według których pracuje ludzki organizm. Niektóre zioła i procesy otrzymywania z nich leków są odkrywane od nowa i stosowane w najbardziej renomowanych ośrodkach wiedzy medycznej.

Artykuły powiązane

  • Mniszek z dobrej strony
    Warto bliżej poznać tę roślinę, aby przekonać się, że jest ona dla organizmu dużym dobrodziejstwem. Zamiast niszczyć lub wyrzucać na kompost lepiej poznać jej liczne właściwości lecznicze i odżywcze. Cenne liścieWczesną wiosną zbieramy młode liście, które zawierają witaminy B, C,…
    Czytaj dalej...
  • Apteka z ogródka
    Na działce rośnie wiele roślin o właściwościach leczniczych, które można jeszcze zebrać, aby wykorzystać zimą na różne dolegliwości. Podstawowym warunkiem przygotowania dobrego leku jest użycie zdrowych roślin lub ich części, pochodzących z czystego środowiska, nieuszkodzonych i nietraktowanych substancjami chemicznymi. Preparaty…
    Czytaj dalej...